De aller fleste av oss har vel nå gått over fra å bruke Microsoft Office 2003 og Microsoft Office 2007 til Microsoft Office 2010, både i jobbsammenheng og hjemme på datarommet. Office 2010 ble opprinnelig kalt Office 14, og ble påbegynt da Microsoft allerede var nesten ferdig med forrige versjon, Office 12 eller Office 2007 som den offisielt ble hetende.

Nå er imidlertid Office 2010 i ferd med å bli erstattet av Office 2016, og det vil si at det vil bli en del endringer for alle som jobber på kontor eller med PC, eller som på frimaxresdefault (3)tiden eller i forbindelse med frivillig arbeid eller organisasjons- eller partivirksomhet benytter seg av de mest vanlige programmene for tekstbehandling, regneark, slides, og så videre.

Kodenavnet for Office 2016 var Office 16, men paradoksalt nok ble det faktisk utgitt i 2015. Dette nye produktet erstatter både Office 2010 og det mindre kjente Office 2013, så vel som Office for Mac 2011. Det kom ut allerede sommeren 2015, og Windows har lovet å gi i hvert fall begrenset kundestøtte frem til 2025 (full kundestøtte blir det visstnok kun til 2020, da det formodentlig vil komme en ny utgave av Office).

En av de viktigste nye elementene i Office 2016 er at du nå vil kunne arbeide direkte i skyen. Du kan skape, åpne, redigere, og lagre dokumentene dine direkte i skyen. I tillegg kommer det nye søkeverktøy, blant annet noe som heter “Tell Me”, og mange flere alternativer for hvordan dokumenter kan deles og sendes, spesielt gjelder det for Word og Power Point. Det er også noe som heter Office Online som innebærer at du kan skrive et dokument sammen med noen andre som er med via nett. Det blir også synergier med den til tider noe uglesette søkemotoren Bing, nok et forsøk på å ta opp kampen med Google.