Har du noen gang spilt en av de mange Civilization-spillene for PC, skapt av Sid Meier og i de senere årene utgitt av Firaxis? Da vil du nok sikkert være interessert i spillet Beyond Earth, som går i Civ sine fotspor men bringer helt nye ideer inn i spillenes verden.

I motsetning til et vanlig Civ-xcom-2-oynaspill som starter ca. 4 000 år før vår tidsregning, starter Beyond Earth i stedet hele 600 år inn i fremtiden, og er dermed et science fiction spill. Vanlige Civ-spill har selvfølgelig også elementer av science fiction i seg helt mot slutten, men dette blir noe ganske annet. Som i avslutningen av Civ er imidlertid utgangspunktet at menneskeheten kan reise gjennom rommet for å kolonisere planeter i andre solsystemer.

Rent spillmessig benytter riktig nok Beyond Earth seg av den ganske kontroversielle motoren som ble brukt til Civ 5. Som de fleste vil huske ble Civ 5 overveiende godt mottatt av både kritikere, og av nye spillere (særlig de med videospillbakgrunn), mens mange av de mer tradisjonelt orienterte Civ-fansen var ganske opprørt av det de så som grov forenkling og kommersialisering av en spillserie som nærmest var hellig for dem.

Beyond Earth er imidlertid svært annerledes fra både de eldre Civ-spillene og Civ 5 i den forstand at det i svært liten grad tas utgangspunkt i historien. man kan spille med nærmest hva som helst, og teknologitreet kan også vokse frem på mange forskjellige måter heller enn å ta den lineære ruten som er obligatorisk i andre Civ-spill. Noen av disse elementene minner mye om en gammel Sid Meier-klassiker, som også er satt i verdensrommet, nemlig Alpha Centauri.

I likhet med Alpha Centauri så er styrken ved dette spillet den lekne omgangen med en forestilt fremtid. Men det har også den samme svakheten: det er vanskelig for mennesker å identifisere seg med en verden med så få kjente og menneskelige elementer.